SZKOLNY PROGRAM WYCHOWAWCZY

POSTANOWIENIA SZCZEGÓŁOWE
ROZDZIAŁ V: ZAKRESY ODDZIAŁYWAŃ WYCHOWAWCZYCH.

ROZDZIAŁ V: ZAKRESY ODDZIAŁYWAŃ WYCHOWAWCZYCH
 
§ 21. ZWYCZAJE SZKOŁY
 
1.      Eucharystia rozpoczynająca i kończąca rok szkolny;
2.      Eucharystia w każdy piątek;
3.      noszenie w wyznaczone dni mundurków;
4.      codzienne modlitwy;
5.      pozdrowienie: „Szczęść Boże”, „Niech będzie pochwalony Jezus Chrystus”;
6.      Wigilia Szkolna;
7.      obchodzenie uroczystości państwowych i religijnych;
8.      uroczystość Dnia Matki z udziałem mam.
 
§ 22. ODDZIAŁYWANIE RELIGIJNE
 
1.      Codziennie cała społeczność szkolna gromadzi się o godz.745 na porannym apelu, którego stałymi elementami są: modlitwy poranne, oraz słówko formacyjne wygłoszone zwyczajnie przez dyrektora, wychowawcę bądź nadzwyczajnie przez inną zaproszoną osobę.
2.      Modlitwy na apelach porannych:
a)      ich celem jest utrzymywanie i pogłębianie więzi z Bogiem: Ojcem i Synem i Duchem szkolnej wspólnoty uczniów i wychowawców;
b)      za ich prowadzenie i przebieg odpowiada wychowawca klasy wraz z uczniami;
c)      klasa prowadzi modlitwy w danym dniu według ustaleń przyjętych na początku roku;
d)      a poszczególni uczniowie według wyznaczeń dokonanych przez wychowawców na początku każdego semestru;
e)      uczniowie prowadzą modlitwy w grupie 2 osobowej;
f)        uczniowie wcześniej przygotowują scenariusz modlitw, przedstawiając go wychowawcy do zatwierdzenia na 3 dni przed prowadzeniem, a po przeprowadzonych modlitwach składają go w sekretariacie szkoły;
g)      wychowawca przeprowadza z prowadzącymi próbę;
h)      forma modlitw uzależniona jest od pomysłów prowadzących, jednakże ich podstawowymi elementami powinny być:
1)            ZNAK KRZYŻA
I.         krótkie wprowadzenie w treść dnia (wspomnienie liturgiczne, jakieś ważne wydarzenie społeczne bądź szkolne)
2)            DZIĘKCZYNIENIE
I.          przedstawienie za co dziękujemy
II.        krótka modlitwa np. Chwała Ojcu, fragment Psalmu
3)            REFLEKSJA
I.         przeczytanie fragmentu Pisma św., biografii świętego, czy też innego tekstu
II.       postawienie krótkiego pytania do refleksji
III.      dłuższa chwila refleksji w ciszy
4)            PROŚBA
I.          podanie intencji
II.        modlitwa błagalna: Ojcze nasz
III.       dodatkowo prośba o wstawiennictwa Matki Bożej: Zdrowaś Maryjo, Pod Twoją obronę
IV.    zawsze prośba o opiekę: Aniele Boże Stróżu Mój
V.      zawsze modlitwa o dobrą naukę: Duchu Święty
VI.    zawsze: św. Janie Bosko – módl się za nami
VII.   zawsze: św. Dominiku Savio – módl się za nami
VIII.zawsze: (patron dnia) – módl się za nami
IX.    Maryjo Wspomożenie Wiernych – módl się za nami
5)            ZNAK KRZYŻA ŚWIĘTEGO
a)      treść modlitw zależna jest zawsze od wspomnień liturgicznych kalendarza, a ich przebieg można ubogacić śpiewem
b)      6 dnia miesiąca wspominamy zawsze św. Dominika Savio
c)      24 dnia miesiąca wspominamy zawsze Matkę Bożą Wspomożenie wiernych
d)      w ostatni dzień miesiąca wspominamy zawsze św. Jana Bosko
e)      materiały pomocne do prowadzenia modlitw znajdują się w sekretariacie szkoły
3.      W każdym roku szkolnym cała społeczność szkolna bierze udział w 3 dniowych Rekolekcjach Wielkopostnych oraz w Adwentowym Dniu Skupienia
4.      W każdy piątek cała społeczność uczniowska bierze udział w Eucharystii mając jednocześnie okazję uczestniczenia w Sakramencie Pojednania
5.      Do uroczyście obchodzonych dni połączonych z Eucharystią i Akademią zalicza się:
a)     16 października – Dzień Papieski
b)     1 listopada – Uroczystość Wszystkich Świętych i Szkolne Wspomnienie Zmarłych;
c)      31 stycznia – uroczystość św. Jana Bosko – Ojca i Nauczyciela Młodzieży;
d)     6 maja – uroczystość św. Dominika Savio – Patrona Szkoły;
e)     24 maja – uroczystość Matki Bożej Wspomożycielki Wiernych;
f)        8 grudnia – uroczystości Niepokalanego Poczęcia NMP;
g)     Pozostałe uroczystości i święta wychowankowie przeżywają w swoich rodzinnych parafiach.
6.      Na rozpoczęcie roku szkolnego –, we wrześniu cała społeczność uczniowska bierze udział – w szkolnej pielgrzymce do jednego z sanktuariów na Dolnym Śląsku.
7.      Rok szkolny rozpoczyna się i kończy Eucharystią.
8.      Przedstawiciele szkoły uczestniczą w Ogólnopolskim Forum Szkół Katolickich.
 
§ 23. ODDZIAŁYWANIE ŚRODOWISKOWE
 
1.      Wychowanie to także umiejętne uczestniczenie młodych w życiu środowiska lokalnego, stąd biorą oni czynny udział w jego kształtowaniu, współpracując z:
 
a)     RADA OSIEDLA SZCZEPIN,
przewodniczący: Zygmunt Wojciechowski,
siedziba: ul. Zachodnia 1, 53-643 Wrocław, tel. (071) 359-19-31
 
b)     RODZINNY DOM DZIECKA nr 28
dyrektor: Anna Matecka
ul. Maślicka 8a/23, Wrocław
 
c)      POGOTOWIE OPIEKUŃCZYE
ul. Borowska 181, 50-553 Wrocław, 364-29-79
 
d)     GOŚĆ NIEDZIELNY – EDYCJA WROCŁAWSKA
ul. Trzebnicka 11/4, Wrocław, tel.: 71/ 322-30-72
 
e)     KATOLICKIE RADIO RODZINA
pl. Katedralny 3., Wrocław
 
f)       MIEJSKI OŚRODEK POMOCY SPOŁECZNEJ
ul. Strzegomska 6, 53-611 Wrocław
 
g)     ŚWIETLICA ŚW. JANA BOSKO
Parafia Chrystusa Króla, ul. Młodych Techników 17, 53-647 Wrocław
 
h)     REGIONALNE CENTRUM KRWIODAWSTWA I KRWIOLECZNICTWA
ul. Czerwonego Krzyża 5/9, 50-345 Wrocław
 
i)        KLUB SENIORA PRZY PARAFII P.W. CHRYSTUSA KRÓLA
ul. Młodych Techników 17, 53-647 Wrocław
 
j)        GAZETKA PARAFIALNA
Parafia Chrystusa Króla, ul. Młodych Techników 17, 53-647 Wrocław
 
k)     PARAFIA P.W. ŚW. JANA CHRZCICIELA
659301 Region Altai Biysk m 1 Box – 5, Russia
 
l)        SALESIANS OF DON BOSCO
P.O. Box 776, Ashaiman – GHANA
 
2.      Zaangażowanie ma charakter – sporadyczny bądź cykliczny i opiera się o grupę osób zdeklarowanych, pod kierunkiem wychowawcy, który na początku roku sporządza wraz wychowankami dokładny program.
 
§ 24. ODDZIAŁYWANIE PROEUROPEJSKIE
 
W związku z przynależnością naszego kraju do Unii Europejskiej, szkoła podejmuje następujące inicjatywy:
 
1.      szkolne obchody dnia Unii Europejskiej – 9 maja;
2.      prowadzenie gazetki ściennej o Unii Europejskiej
3.      przeprowadzenie raz w roku Szkolnego Dnia Unii Europejskiej;
4.      utworzenie Szkolnego Klubu Europejskiego (www.cie.gov.pl/uk.nsf/ske);
5.      udział wychowanków w Olimpiadzie Wiedzy o Unii Europejskiej;
6.      kontynuacja i rozszerzenie międzynarodowej wymiany szkolnej ze szkołami partnerskimi oraz poszukiwanie nowych kontaktów międzynarodowych;
7.      przygotowanie i udział w ramach programu COMENIUS (www.comenius.org) kolejnych wymian z krajami Unii oraz krajami stowarzyszonymi.
 
§ 25. ODDZIAŁYWANIE PATRIOTYCZNE
 
Wychowanie patriotyczne wiąże się z kształtowaniem u wychowanków postawy szczególnego umiłowania tego co stanowiło, stanowi i będzie stanowić naszą Ojczyznę Polskę, dlatego:
 
1.      organizowane będą uroczyste akademie z okazji:
a)      17 września – Rocznica Agresji Związku Radzieckiego oraz Niemiec Hitlerowskich na Polskę;
b)      14 października – Dzień Edukacji Narodowej;
c)      11 listopada – rocznica Odzyskania Niepodległości;
d)      13 grudnia – rocznica Ogłoszenia Stanu Wojennego;
e)      2 tydzień kwietnia – rocznica posadzenia przez szkołę Dębu Katyńskiego
f)        3 maja – rocznica Uchwalenia Konstytucji 3- maja;
2.      na rozpoczęcie tych akademii zawsze będzie odśpiewany w postawie „na baczność” hymn państwowy, a ich prowadzenie przypadać będzie przewodniczącemu Samorządu Szkolnego;
3.      w ramach szkolnego Dnia Unii Europejskiej będzie uwzględniane i podkreślane bogactwo i znaczenie Polski;
4.      w ramach lekcji wychowawczych, a także przy okazji działalności pozalekcyjnej podkreślane będzie znaczenie i bogactwo tzw. „Małej Ojczyzny”, jaką dla nas jest Dolny Śląsk;
5.      w ramach modlitw będzie uwzględniana intencja „Za Ojczyznę”;
6.      w każdym roku w ramach zajęć śpiewu – profesor wychowania muzycznego przypomni z uczniami śpiew hymnu narodowego, a uczniowie klas pierwszych w pierwszym miesiącu nauki w ramach godziny wychowawczej zaliczą pisemnie jego znajomość;
 
§ 26. ODDZIAŁYWANIE CHARYTATYWNE – WOLNTARIAT
 
Potrzeby osób biednych, ubogich, samotnych, zarówno starszych jak i młodych, a także wszelkiego rodzaju kataklizmy nawiedzające człowieka są wezwaniem do okazywania międzyludzkiej solidarności w formie konkretnej pomocy. Jednocześnie stanowią one doskonałą okazją do kształtowania u wychowanków tej postawy. Dlatego w Szkole:
a)            będzie prowadzić działalność Szkolny Wolontariat (Rodzinny Dom Dziecka nr 28, MOPS, Krwiodawstwo, Pogotowie Opiekuńcze) oraz Wolontariat Misyjny (Ghana, Syberia)
b)            będą podejmowane wszelkiego rodzaju akcje charytatywne;
c)            potrzebujących otaczać się będzie modlitwą;
d)            będzie obchodzić się raz w roku Dzień Solidarności z Ubogimi poprzez krótki apel poranny czy też gazetkę okolicznościową;
e)            będzie obchodzić się 5 grudnia Międzynarodowy Dzień Wolontariusza
f)              będzie obchodzić i organizować dla innych szkół Tydzień Edukacji Globalnej (TEG)
 
§ 27. ODDZIAŁYWANIE PROZDROWOTNE i SPORTOWE
 
Dostrzegając wszelkiego rodzaju zagrożenia zdrowia, które przynoszą skutki współczesnej cywilizacji, a ponadto rozumiejąc sportu na rozwój fizyczny jak i osobowościowy młodego człowieka, Szkoła w zaplanowany i stosowny sposób będzie podejmować następujące inicjatywy:
 
1.      w ramach lekcji wychowawczych, przy współudziale osób kompetentnych uświadamianie wychowanków o konieczności i sposobach utrzymywania zdrowia psychicznego i fizycznego;
2.      prowadzenie pozalekcyjnych zajęć sportowych:
a)      SKS;
b)      Szkolne Koło Turystyczne;
3.      poprzez ogólnodostępną gazetkę ścienną promowanie najlepszych sportowców szkoły;
4.      organizowanie grupowych wyjść na mecze czy zawody o charakterze międzynarodowym bądź ligowym;
5.      organizowanie zawodów sportowych;
6.      udział w międzyszkolnych, czy też dzielnicowych zawodach sportowych;
7.      stwarzanie okazji aktywnego spędzania przerw międzylekcyjnych;
8.      umożliwienie korzystania z basenu;
9.      w dni ciepłe zachęcanie do spędzanie przerw lekcyjnych na dworze;
10.zwracanie uwagi w czasie zajęć lekcyjnych na postawę poprawnego siedzenia;
11.wietrzenie klas przed lekcjami i w czasie przerw;
12.zimowy obóz narciarski;
13.niecykliczne wyjazdy na narty;
14.letni wypoczynek na spływie kajakowym;
 
§ 28. ODDZIAŁYWANIE EKOLOGICZNE
 
                                    Niepokojące sygnały dotyczące zanieczyszczenie środowiska naturalnego na świecie, jak i w Polsce, są dla nas wezwanie do kształtowania u wychowanków postawy współodpowiedzialności za to, aby człowiek mógł żyć w czystym i zdrowym środowisku, które zawsze będzie dla niego przyczyną radości, a nie smutku. Stąd zostaną podjęte następujące inicjatywy:
 
1.      4 października uczczenie patrona ekologów, św. Franciszka Asyżu;
2.      poprzez specjalnie przygotowany ogólnodostępną gazetkę, apel, i modlitwy poranne, promowanie tematyki ekologicznej;
3.      zorganizowanie Dnia Ekologii okazji Międzynarodowego Dnia Ziemi;
4.      prowadzenie całorocznego konkursu klas w zbieraniu produktów wtórnych (np. puszki, makulatura, cartridge);
5.      prowadzenie działalności wewnątrzszkolnej w ramach projektu „Zielona flaga”
 
§ 29. ODDZIAŁYWANIE PRORODZINNE
 
      W związku z dostrzegalnym u młodzieży kryzysem odpowiedzialnego przeżywania seksualnej sfery człowieka, a także mając na uwadze liczne niepokojące sygnały o niepoprawnym wchodzeniu młodych w życie małżeńskie[1] szkoła oprócz programowego „Wychowania do Życia w Rodzinie” podejmie następujące działania:
1.      lekcje wychowawcze dotyczące powyższych problemów;
2.      spotkania – w ramach Rekolekcji Wielkopostnych ze specjalistami tej dziedziny;
3.      ścienne gazetki okolicznościowe;
4.      rozwiniecie działalności szkolnego koła PRO-LIFE.
 
§ 30. ODDZIAŁYWANIE PROFILAKTYCZNE
                             
W związku z istniejącym zagrożeniem spowodowania dysfunkcji osobowości wychowanków poprzez różnego rodzaju używki (alkohol, narkotyki, nikotyna) bądź środki masowego przekazu (telewizja, prasa, Internet), szkoła dostrzegając owe niebezpieczeństwa podejmuje – celowo i planowo przeprowadzane działania profilaktyczne takie jak:
1.      asystencja;
2.      lekcje wychowawcze;
3.      ścienne gazetki okolicznościowe;
4.      artykuły w Gazetce Szkolnej „KONTAKT”;
5.      spotkania – w ramach Rekolekcji Wielkopostnych z kompetentnymi osobami;
6.      rozpowszechnianie ulotek;
7.      sukcesywne uzupełnianie szkolnej strony internetowej o ciekawe i pouczające artykuły;
8.      wykorzystanie szkolnego radiowęzła i szkolnej TV do promocji wolnego od środków psychoaktywnych życia.
 
§ 31. ODDZIAŁYWANIE KULTURALNE
 
Rozumiejąc znaczenie kultury dla rozwoju duchowego i intelektualnego młodego, człowieka, a także dostrzegając obecny dzisiaj kryzys korzystania z jej bogactwa, szkoła w zaplanowany i stosowny sposób będzie:
 
1.      urządzać spotkania z przedstawicielami świata nauki i kultury w ramach szkolnego programu „Liga nauki” – na który zaprasza się za pośrednictwem Wydziału Edukacji Urzędu Miasta Wrocławia przedstawicieli uczniów wrocławskich szkół;
2.      urządzać we współpracy z wrocławską redakcją „Gościa Niedzielnego” Dolnośląski Literacki Konkurs „O Laur Złotego Pióra – MY POLACY, MY DOLNOŚLĄZACY”;
3.      urządzać wyjścia do: kina, teatru, opery, operetki, filharmonii, na wystawy czy też inne koncerty;
4.      ogłaszać konkurs na najciekawszą recenzje artystyczną roku;
5.      przygotowywać okolicznościowe gazetki;
6.      zapraszać twórców kultury z recitalami, przedstawieniami, czy też koncertami;
7.      promować działalność kółka teatralnego, plastycznego, czy też chóru;
8.      prowadzić ścienną ogólnodostępną gazetkę z bieżącymi informacjami o mających się odbyć imprezach kulturalnych;
9.      prowadzić raz w tygodniu w zajęciach śpiewu;
10.wydawać gazetkę szkolną KONTAKT;
11. organizować systematycznie, raz w miesiącu, międzyklasowe wyjścia do teatru, opery, filharmonii.


[1] RZECZPOSPOLITA, 28.06.02 nr 149: „Rodzina w zagrożeniu... Raport o sytuacji demograficznej Polski” Błażej Torański,: „W Polsce maleje liczba nowo zawieranych małżeństw. W 2000 roku było ich 211,1 tys., o 8,3 tys. mniej aniżeli w 1999 roku. W pierwszym półroczu 2001 roku „tak”, według danych GUS, powiedziało 75 tysięcy par, o ponad 7 tys. mniej w porównaniu z podobnym okresem roku poprzedniego. (…) Tendencja od dawna jest niepokojąca. Na początku lat 80. na każdy 1000 ludności przypadało średnio 9 nowych małżeństw. W latach 90. było ich już przeciętnie ok. 6. W 2000 roku – 5,5. (…)
Z raportu wynika, że ok. 45 proc. małżeństw jest zawieranych po poczęciu dziecka. Dzieci zaplanowane rodzą się coraz rzadziej”.

 

Liczba odwiedzin portalu szkoły od września 2006r: 
web stats stat24.com